Ocena wniosków kredytowych małych firm

Kod szkolenia: 
SK41

Korzyści

Poznanie metod zdobywania wiarygodnych informacji, ich weryfikacji i zastosowania do oceny wniosków kredytowych małych i średnich firm. Zdobycie umiejętności wykorzystywania wyników analizy do podejmowania decyzji kredytowych.  

Program

I. Rola doradcy i analityka w procesie kredytowania przedsiębiorców

II. Wstępna ocena prawidłowości prowadzonej przez klienta działalności

  1. Prowadzenie działalności „regulowanej”: wymagane koncesje, zezwolenia, licencje
  2. Rejestrowanie działalności: KRS, EDG
  3. Informacje nt. wiarygodności: ZUS, US, BIK, Bankowy Rejestr, inne bazy
  4. Inne istotne dokumenty potwierdzające zgodną z prawem działalność przedsiębiorcy obecną lub planowaną

Ustalenie informacji, ich ocena i wykorzystanie w procesie preselekcji wniosków kredytowych

  1. Ocena ogólnych informacji (pozafinansowych) o firmie i jej otoczeniu oraz ich wpływ na możliwości i ryzyko finansowania:

    • historia funkcjonowania firmy, właściciele i zarządzający
    • wielkość przedsiębiorstwa i jego znaczenie dla rynku lokalnego
    • forma prawna prowadzonej działalności
    • przedmiot działalności, branża
    • specyfika rynku, konkurencja
    • jakość, oryginalność, cykl życia produktów
    • struktura dostawców i odbiorców, ocena stopnia uzależnienia od obecnych dostawców i odbiorców, możliwości nawiązania nowych kontaktów handlowych
    • formy sprzedaży
    • współpraca z kontrahentami zagranicznymi
    • współpraca z bankami
  2. Wstępna ocena sytuacji finansowej firmy prowadzącej pełną księgowość:
    • analiza pionowa i pozioma bilansu oraz rachunku zysków i strat
    • kontrola zachowania podstawowych reguł finansowych firmy
    • ocena wypłacalności firmy
    •  analiza zapotrzebowania na kapitał obrotowy
    •  analiza podstawowych wskaźników finansowych
    •  wychwycenie symptomów kryzysu w firmie
  3. Specyfika wstępnej oceny firm prowadzących uproszczone ewidencje podatkowe
  4. Ustalenie potrzeb finansowych klienta:
    • weryfikacja projekcji rozwojowych firmy poprzez:

      • wykorzystanie powiązań między bilansem, rachunkiem zysków i strat
      •  zastosowanie istotnych dla danej branży wskaźników finansowych
    • szacowanie potrzeb na kredyty obrotowe i inwestycyjne
  5. Ustalenie podstawowych warunków finansowania proponowanej transakcji kredytowej:
    • forma terminy i warunki wypłaty kredytu
    • celowość i uzasadnienie karencji w spłacie
    • ustalenie harmonogramu spłat kredytu w aspekcie możliwości obsługi zadłużenia i oceny źródeł spłat kredytu
    • przesłanki doboru i weryfikacja proponowanych przez klienta zabezpieczeń kredytu

Powyższy program będzie realizowany na podstawie przykładów firm z różnych branż

Uczestnicy

Seminarium przeznaczone jest dla osób zajmujących się kredytowaniem małych i średnich firm.

Czas trwania

2 dni / 14 jednostek dydaktycznych

Prowadzący

Grzegorz Jegier, Wiesław Sendek, Aneta Miller – wieloletni praktyk bankowy z doświadczeniem w biznesie

Odpłatność

Koszt szkolenia przeprowadzonego na zlecenie ustalany jest indywidualnie ze Zleceniodawcą

Terminy

Szkolenie może być wykonane na zlecenie. Terminy ustalane są indywidualnie ze Zleceniodawcą.