Zarządzanie konfliktem - jak diagnozować, rozwiązywać i zapobiegać konfliktom w zespole?

Korzyści

  1. Poznanie istoty i mechanizmów rozwoju sytuacji konfliktowych
  2. Identyfikacja preferowanych zachowań w obliczu konfliktu
  3. Mabycie/rozwinięcie umiejętności diagnozowania źródeł konfliktu w zespole
  4. Wypracowanie praktycznych sposobów rozwiązywania konfliktów w zespole
  5. Poznanie i przećwiczenie praktycznych technik zapobiegania konfliktom w zespole

Program

  1. Istota konfliktu (2 godz. dydakt.)

    1. Po ukończeniu tego modułu uczestnicy będą potrafili:

      • zdefiniować istotne aspekty konfliktu w swoim zespole
      • wykorzystać zdobytą wiedzę nt. istoty konfliktu do bardziej świadomego i planowego reagowania na sytuacje konfliktowe w swoim zespole
    2. Podczas treningu zostaną omówione:
      • definicja konfliktu
      • psychologia i fizjologia konfliktu – funkcjonowanie organizmu w sytuacji konfliktowej
      • konflikt w kategoriach dobry – zły, konstruktywny – destrukcyjny, potrzebny – niepotrzebny
      • tradycyjne i nowoczesne spojrzenie na konflikt w kontekście miejsca pracy
      • typologia konfliktu
    3. Metody zastosowane do przeprowadzenia zajęć:
      • dyskusja moderowana – czym jest konflikt? – analiza zjawiska z wykorzystaniem mapy umysłu
      • komentarz trenera – podsumowanie merytoryczne
      • dyskusja oksfordzka – konstruktywne i destrukcyjne aspekty konfliktu
  2. Źródła i przyczyny konfliktu (4 godz. dydakt.)
    1. Po ukończeniu tego modułu uczestnicy będą potrafili:

      • diagnozować potencjalne obszary konfliktowe w swoim zespole pracowniczym
      • korzystać ze sprawdzonych sposobów eliminacji/ograniczania tych obszarów
    2. Podczas treningu zostaną omówione:
      • koło konfliktu – konflikt relacji, konflikt danych, konflikt interesów, konflikt strukturalny i konflikt wartości (według Moore’a)
      • zarzewia konfliktu – potencjalne punkty zapalne w zespole oraz sposoby ich eliminacji/ograniczania
      • mapa konfliktu zespołu
    3. Metody zastosowane do przeprowadzenia zajęć:
      • ćwiczenie grupowe typu „kukułcze jajo” – wyodrębnienie punktów zapalnych
      • w zespole oraz wypracowanie sposobów ich eliminacji/ograniczania
      • studium przypadku – rozpoznawanie przyczyn konfliktu,
      • prezentacja koła konfliktu oraz narzędzia – mapa konfliktu,
      • ćwiczenie z wykorzystaniem zaprezentowanego narzędzia – sporządzenie
      • mapy konfliktu dla swojego zespołu 
  3. Dynamika rozwoju konfliktu (2 godz. dydakt.)
    1. Po ukończeniu tego modułu uczestnicy będą potrafili:

      • określić emocje osób uczestniczących w konflikcie
      • prawidłowo identyfikować obecny etap rozwoju konfliktu
    2. Podczas treningu zostaną omówione:
      • eskalacja konfliktu – od sporu do konfliktu
      • rola emocji w konflikcie
      • cechy charakterystyczne poszczególnych etapów rozwoju sytuacji konfliktowej
    3. Metody zastosowane do przeprowadzenia zajęć:
      • symulacja sytuacji konfliktowej – odegranie i analiza
      • identyfikacja emocji występujących w konflikcie – metaplan
      • komentarz trenera – etapy rozwoju konfliktu
  4. Reakcje na konflikt (2 godz. dydakt.)
    1. Po ukończeniu tego modułu uczestnicy będą potrafili:

      • wykorzystać wiedzę nt. swoich preferowanych reakcji na konflikt w praktyce
      • wybierać zachowanie optymalne w danej sytuacji konfliktowej
    2. Podczas treningu zostaną omówione:
      • preferowane zachowania – reakcje na konflikt (według Thomasa/Kilmanna)
      • zagrożenia i korzyści wynikające z poszczególnych reakcji na konflikt
      • dopasowanie zachowania do sytuacji – wybór reakcji optymalnej
    3. Metody zastosowane do przeprowadzenia zajęć:
      • kwestionariusz autoanalizy preferowanych zachowań – omówienie wyników, wyciągnięcie wniosków, komentarz trenera
      • praca w grupach – określenie plusów i minusów poszczególnych reakcji oraz analiza przykładów konkretnych sytuacji, w których właściwe jest zastosowanie każdej z nich
  5. Konstruktywne techniki rozwiązywania konfliktów (4 godz. dydakt.)
    1. Po ukończeniu tego modułu uczestnicy będą potrafili:

      • diagnozować sytuacje konfliktowe w zespole, w których wymagana jest interwencja menedżera
      • umiejętnie stosować określone techniki rozwiązywania różnych konfliktów w swoim zespole pracowniczym
    2. Podczas treningu zostaną omówione:
      • interwencja menedżera – kiedy jest wymagana? – konflikt pomiędzy członkami zespołu, członkiem zespołu a resztą, zespół podzielony na skonfliktowane podgrupy
      • sposoby interwencji – formalne i nieformalne
    3. Metody zastosowane do przeprowadzenia zajęć:
      • studia przypadków sytuacji konfliktowych – analiza konkretnych przykładów z praktyki uczestników
      • prezentacja trenera – wybrane techniki rozwiązywania konfliktu w zespole,
      • praca w grupach – wypracowanie zasad, zastosowań i ograniczeń dla każdej z prezentowanych technik interwencyjnych”
  6. Zapobieganie konfliktom w zespole (4 godz. dydakt.)
    1. Po ukończeniu tego modułu uczestnicy będą potrafili:

      • rozpoznawać i zapobiegać nieporozumieniom wynikającym z ograniczeń naszego postrzegania
      • komunikować się w sposób niekonfliktowy dzięki zastosowaniu określonych technik komunikacyjnych
      • asertywnie wyrażać swoje opinie, poglądy, potrzeby i decyzje bez uruchamiania sytuacji konfliktowych
    2. Podczas treningu zostaną omówione:
      • ograniczenia i pułapki percepcyjne
      • pokonywanie barier percepcyjnych i komunikacyjnych
      • komunikaty typu ja
      • język negatywów i pozytywów
      • komunikacja inwazyjna i obronna
      • postawa asertywna – wyrażanie siebie, informacja zwrotna, odmowa
      • zachowania nieasertywne
    3. Metody zastosowane do przeprowadzenia zajęć:
      • studium przypadku – analiza pułapek percepcyjnych i sposobów ich pokonywania
      • prezentacja trenera – techniki komunikacyjne
      • trening symulacyjny w parach – przeformułowywanie komunikatów konfliktogennych
      • kwestionariusz autoanalizy – poziom asertywności
      • odgrywanie ról – asertywne wyrażanie siebie, w tym sztuka niekonfliktowego odmawiania
      • trening symulacyjny – krytykowanie bez podtekstów

Czas trwania

2 dni / 16 jednostek dydaktycznych

Prowadzący

Mirella Kamińska

Odpłatność

Koszt szkolenia przeprowadzonego na zlecenie ustalany jest indywidualnie ze Zleceniodawcą

Terminy

Szkolenie może być wykonane na zlecenie. Terminy ustalane są indywidualnie ze Zleceniodawcą.