Zarządzanie wiekiem w przedsiębiorstwie

Korzyści

Celem szkolenia jest uświadomienie kadrze kierowniczej istotności problemu zarządzania wiekiem w przedsiębiorstwie oraz poszerzenie wiedzy o sposobach zarządzania wiekiem w firmie.

Celem szkolenia jest także opracowanie strategii zarządzania wiekiem oraz sposobów ewaluacji i kontroli jej wdrażania.

Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą dysponować wiedzą w następujących obszarach:

  1. Analiza struktury zatrudnienia – moduł ten zostanie zrealizowany dzięki wcześniejszym informacjom z działu HR beneficjenta pomocy
  2. Analiza SWOT grup: 35-44, 45-54, 55-65
  3. Działanie pod kątem konkretnych aspektów strategii zarządzania wiekiem:
    • Perspektywa finansowa
    • Perspektywa klientów
    • Perspektywa procesów wewnętrznych
    • Perspektywa rozwoju

Metoda

Zajęcia prowadzone będą w formie wykładu wspieranego prezentacją multimedialną.

Program

Dzień 1

Stworzenie macierzy pracowników ze szczególnym uwzględnieniem osób 45+

  1. Pojęcie zarządzania wiekiem (prezentacja)
  2. Analiza struktury zatrudnienia
  3. Analiza SWOT grup wiekowych 35 44, 45 54, 55 – 60,  60+
  4. Diagnostyka potrzeb indywidualnych pracowników, z uwzględnieniem kryterium wieku oraz potrzeb organizacji, a następnie ich integracja w spójny system, przy założeniu prymatu potrzeb organizacji nad potrzebami indywidualnymi, konieczna do stworzenia strategii
  5. Omówienie narzędzi HR, które pomagają uzyskać wiedzę na temat potrzeb pracowniczych – tworzenie mapy  potrzeb dla narzędzi diagnostycznych
  6. Przedstawienie modelu teoretycznego strategii zarządzania wiekiem

Dzień 2

Tworzenie strategii

  1. Burza mózgów nad ogólną wersją strategii zarządzania wiekiem. Ustalenie wspólnej wizji strategii
  2. Omówienie/praca nad aspektami strategii zarządzania wiekiem:
    1. Perspektywa finansowa

      • zmniejszenie kosztów poprzez promocję zdrowego stylu życia i ograniczenie nakładów związanych absencją chorobową
      • ograniczenie dodatków stażowych bądź zastąpienie premiami uznaniowymi
      • motywacja lingwistyczna hierarchizująca nazwy stanowisk
    2. Perspektywa klientów zewnętrznych i wewnętrznych
      • analiza dopasowania wieku pracowników na niektórych stanowiskach do oczekiwań klientów
    3. Perspektywa procesów wewnętrznych
      • analiza stanowisk, zadań, potrzeb przewartościowanie, alokacja zadań w zależności od możliwości danej grupy wiekowej w celu zwiększenia efektywności
      • diagnoza pracowników i ich zasobów wad i zalet wynikających z wieku
      • planowanie diagnostyki i narzędzi
      • budowanie profili kompetencyjnych pracowników
      • przewidzenie i zaplanowanie coachingu motywacyjnego dla 45+ przez kierowników konieczne przy alokacji
      • zindywidualizowane podejście do pracowników
      • przewidzenie wsparcia HR
      • organizacja pracy zespołowej planująca transfer wiedzy młodzi – starsi w obydwu kierunkach
      • tworzenie klimatu współpracy
    4. Perspektywa rozwoju
      • tworzenie ścieżek rozwoju z uwzględnieniem wcześniej wymienionych perspektyw związane z planowaniem szkoleń i ciągłego kształcenia się w organizacji uczącej się
      • zahaczanie o aspekty doradztwa zawodowego osób 45+
      • zarządzanie karierami tych osób
      • dopasowanie tych perspektyw do potrzeb firmy
      • zaplanowanie rotacji wewnętrznej pracowników
  3. Stworze sposobów wdrażania – rozpisanie poszczególnych kroków wdrażania strategii oraz jej ewaluacji i weryfikacji na czas i moduły

Czas trwania

2 dni – 16 godzin dydaktycznych

Prowadzący

Piotr Mosak

Odpłatność

Koszt szkolenia przeprowadzonego na zlecenie ustalany jest indywidualnie ze Zleceniodawcą

Terminy

Szkolenie może być wykonane na zlecenie. Terminy ustalane są indywidualnie ze Zleceniodawcą.