Proces ustalania cen.
W systemie wolnorynkowym bardzo ważne jest prawidłowe określenie kosztu towarów lub usług, co w większości przypadków nie jest regulowane na poziomie legislacyjnym. Od tego parametru zależy bezpośrednio efektywność handlu, a co za tym idzie — rentowność firmy. Konkurencja w tej dziedzinie odbywa się zarówno między producentami, jak i sprzedawcami produktów. Od poprawności obliczeń zależą wyniki działalności przedsiębiorstwa.
Cele procesu ustalania cen.
Ustalanie cen ma kilka głównych celów, które sprawiają, że błędna kalkulacja jest bardzo ważna dla działalności handlowej. Po pierwsze, chodzi o pokrycie kosztów produkcji i sprzedaży produktów oraz zapewnienie pewnego poziomu zysku. Musi on być wystarczający do efektywnego prowadzenia produkcji. Przy obliczaniu ceny należy również wziąć pod uwagę możliwość wymiany towarów i usług na rynku. Należy również zająć się kwestiami społecznymi i ochrony środowiska.
Etapy ustalania cen.
Po pierwsze, należy ustalić główne cele działania. Zostały one omówione w poprzednim paragrafie. Ważne jest, aby zrozumieć, jakie cele muszą zostać osiągnięte, aby zapewnić rentowność danego przedsięwzięcia. Na przykład przy produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych należy brać pod uwagę kwestie ochrony środowiska. W przypadku kancelarii prawnej kwestia ta nie będzie miała znaczenia.
Kolejnym etapem jest obliczenie popytu na produkt lub usługę. Bez zdefiniowania tego wskaźnika nie można określić optymalnego parametru. Ponadto należy obliczyć możliwe zmiany zainteresowania produktem, biorąc pod uwagę czynniki zewnętrzne i wewnętrzne.
Następnie marketerzy analizują przyszłe koszty związane z produkcją i sprzedażą. Przedstawia się je w postaci kosztów stałych i zmiennych. Wielkość tej pierwszej nie zwiększa się wraz ze wzrostem wielkości produkcji. Suma tych dwóch liczb stanowi koszty brutto. Stanowią one minimalny narzut.
Ponadto, wybierając którąkolwiek z głównych metod ustalania cen produktów w systemie, należy obliczyć koszt produktów firm konkurencyjnych oraz popyt ze strony konsumentów. Ponadto przydatne będą dane na temat ich charakterystyki i cech wyróżniających. Im więcej informacji posiadają pracownicy firmy, tym więcej możliwości się pojawi. Za pomocą tych parametrów można obliczyć miejsce firmy na rynku oraz jej udział w rynku. Można je analizować na różne sposoby. Na przykład poprzez korzystanie z wyspecjalizowanych usług internetowych do monitorowania.
Ostatnim krokiem w opisanym tu procesie jest wybór metody ustalania cen. Istnieje kilka możliwości określenia wartości. Możliwe jest obliczenie poziomu minimalnego, maksymalnego i optymalnego.
Kto ustala ceny na rynku?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy zdefiniować typ gospodarki, w której odbywa się handel. W warunkach czystej konkurencji wartość towarów i usług jest określana przez sprzedawcę na podstawie parametrów pozostałych uczestników. W ten sposób powstaje jeden wskaźnik rynkowy. Firma nie może sprzedawać produktów powyżej tego poziomu, ponieważ nabywcy wybiorą innego producenta. Sprzedaż poniżej tej wartości jest nieopłacalna z handlowego punktu widzenia.
Jednak warunki nie zawsze są ustalane przez producenta. W niektórych przypadkach cena produktu jest ustalana przez rząd. Na przykład w warunkach monopolu państwowego. Parametr ten zależy od kosztów produkcji i sprzedaży.
Aby ustalić ceny, przechodzi się przez kilka etapów: na początku należy uwzględnić cele firmy, które zwykle wiążą się z zyskami pokrywającymi koszty całego procesu produkcji; kolejnym jest obliczenie popytu na produkt lub usługę z uwzględnieniem czynników zewnętrznych i wewnętrznych; następnie marketerzy oceniają przyszłe koszty związane z produkcją i sprzedażą. A cenotwórcami są zazwyczaj sprzedawcy lub, w niektórych przypadkach, rząd.
To nie wolny rynek reguluje ceny? Oczywiście są manipulacje, jak w przypadku ropy naftowej i innych branż.